Apple iPhone 15 Pro 128GB Hvid - FAQ
Ofte stillede spørgsmål om Apple iPhone 15 Pro
Svar:
Hvis du har købt denne enhed som ny, kan det se ud som om, at telefonens højttaler og/eller mikrofon ikke fungerer. Det kan f.eks. være, at du ikke kan høre den anden part i telefonen. Det skyldes, at denne model leveres med en beskyttende folie omkring den. Folien dækker også højttaleren og mikrofonen, hvilket får det til at se ud, som om disse dele ikke fungerer korrekt. Fjern folien på forsiden og bagsiden for at kunne bruge telefonen optimalt.
Svar:
Din telefons lagerplads kan blive fyldt op, hvis du gemmer mange apps, billeder, videoer, musik eller kontakter. Det er meget irriterende, fordi det gør telefonen langsom, og forhindrer dig i at downloade nye billeder eller apps. Desværre kan telefonens hukommelse ikke udvides med et hukommelseskort. Men der er en anden løsning: at bruge cloud storage. Du kan uploade billeder og videoer til skyen og derefter slette dem fra din telefon. Filerne forbliver tilgængelige på din telefon via skyen, men optager ikke længere plads på din enhed. På den måde forbliver din telefon hurtig, og du har plads til nye apps. Eksempler på skylagring omfatter iCloud, Dropbox, Google Drive og Microsoft OneDrive.
Svar:
Nogle telefoner har frontkameraet og nærhedssensoren i displayet. Nærhedssensoren blinker, så snart du bringer telefonen tættere på øret. Det ser så ud, som om du har en død pixel i skærmen.
Den blinkende hvide pixel er ikke en død pixel, men nærhedssensoren, der gør sit arbejde med at slukke for skærmen, mens du ringer, for at forhindre utilsigtet berøring.
Svar:
Vandskader på elektronisk udstyr er som regel ikke dækket af garantien. Det skyldes, at vandskader hører under brugsskader. Producenten kan ikke give nogen garanti for dette, da de ikke kan påvirke brugen af apparatet.
Mange enheder, f.eks. smartphones, smartwatches og fitness-trackere, har et vandtæthedscertifikat, der er angivet med en kode, f.eks. IP68 eller 5ATM. Vandskader med disse certificerede vandtætte enheder er heller ikke dækket af garantien. Dette skyldes, at enhedens vandtætte forsegling kan blive slidt og ødelagt ved normal brug. Så prøv altid at forhindre, at din enhed bliver våd, selv om den er vandtæt.
Svar:
Hvis du har et spørgsmål eller et problem med dit Apple-produkt, er det meget nemt at få hjælp via Apple Support-appen. Denne applikation kan downloades gratis fra App Store, eller også er den allerede installeret på din telefon. I appen finder du nyttige trinvise instruktioner, interessant fakta og løsninger på eventuelle problemer, du måtte have med dit Apple-produkt. Hvis dit produkt er så beskadiget, at du ikke længere kan åbne programmet, kan du også anmode om hjælp til enheden via en anden enhed. Vælg det produkt, som du ønsker hjælp til, i menuen. Dit produkt er på listen, så længe du logger ind med de korrekte oplysninger! Nedenfor finder du en generel trin-for-trin-plan for brugen af programmet:
- Åbn appen. Du bliver bedt om at logge ind med dine iCloud-data, gør det.
- Vælg det produkt, som du har brug for hjælp til. Hvis din enhed er så beskadiget, at du ikke kan få adgang til appen, kan du også anmode om hjælp til enheden med en anden Apple-enhed, så længe du logger ind med den samme iCloud-konto.
- Du kan nu bruge menupunkterne til at søge efter dit specifikke problem. Når du har fundet dit problem, skal du trykke på det.
Du vil nu få vist en række muligheder for at få hjælp. Vælg den, som du finder mest nyttig!
Vidste du, at mange af problemerne med din telefon kan løses uden reparation? Læs altid de artikler, der findes i Apple Support-appen. Hvem ved, måske er løsningen på dit problem derinde!
Svar:
Siri er en digital assistent for brugere af Apples iOS-operativsystem. Siden lanceringen af iOS 5 i 2011 har Siri været integreret i styresystemet. Siden da har programmet været tilgængeligt på alle Apple-enheder, der kører iOS 5 eller nyere. Du kan få Siri til at udføre forskellige opgaver på din iPhone eller iPad. Programmet kan f.eks. søge efter gode restauranter eller reservere et bord et spisested. Du kan f.eks. også sende tekstbeskeder med stemmen eller foretage søgninger. Siri er baseret på forskellige søgemaskiner såsom Google, Yahoo! og Bing. Programmet læser også aviser og andre (nyheds)websteder for at give brugeren oplysninger. Du kan stille Siri spørgsmål om mange forskellige emner, og du vil næsten altid få et (rimeligt) præcist svar. Siri har udviklet sig betydeligt siden lanceringen og giver nu også uopfordret information om f.eks. rejsetid fra arbejde til hjem, aftaler og forslag til gode restauranter i dit område.
Hvis du ikke ønsker at bruge programmet, kan du slå Siri fra. Du kan nemt gøre dette via indstillingerne. I indstillingerne navigerer du til ""Generelt"" og derefter til ""Siri"". Du kan her deaktivere funktionen ved at trykke på skyderen.
Svar:
Siden iOS 9.0 har Siri, Apples virtuelle assistent, været proaktiv. Det betyder, at Siri ikke kun reagerer på det, du gør, men også aktivt kommer med forslag. Selv hvis du ikke beder om det. Siri giver f.eks. tips om nyttige programmer og lægger automatisk aftaler eller flybilletter, som du modtager i din mail, i din kalender. Så der er en masse nyttige ekstrafunktioner indbygget. Siri laver ""appforslag"", så du hurtigt kan åbne ofte brugte apps fra din låseskærm. Tænk f.eks. på en app, som du ofte bruger på et bestemt tidspunkt.
Funktionen er som standard slået til. Men hvis du ikke ønsker at bruge funktionen, kan du slå den fra. Du kan deaktivere Siri-forslag for bestemte apps eller alle apps på én gang. Sådan gør du det:
1. Åbn indstillingerne, og gå til Generelt 2. Tryk på ""Søg med spotlight"" 3. Deaktiver indstillingen ""Siri-suggestions""
Svar:
Hvis du returnerer en iPhone eller sender den tilbage til reparation, er det nødvendigt, at du slår Find min iPhone fra. Deaktiver denne funktion ved hjælp af følgende instruktioner: Gå til http://icloud.com/find og log ind med dit Apple-id; Ikke rigtigt i ""Find min iPhone""? Så klik øverst til venstre, og vælg ""Find min iPhone""; Tryk på ""Alle enheder"" øverst, og vælg enheden*; Klik nu på ""Slet fra konto"" (bemærk: du skal virkelig slette enheden, det er ikke nok blot at slukke for den). Kan du ikke se det? Så klik på ""Alle enheder"" (kan også hedde ""iPhone fra - dit navn -""), og klik på x'et ud for din enhed. *Ser du ikke din telefon? Så har du måske allerede deaktiveret din konto.
Svar:
Hvis du lige har opdateret til iOS 9.0, kan det være, at du sidder fast på skærmen ""Slide to update"". Selv hvis du genstarter enheden, kan du ikke komme forbi denne skærm. Dette kan løses ved at opdatere din enhed til en nyere version af iOS via computeren. Følg nedenstående trin for at løse problemet.
- Tilslut enheden til en computer, og åbn iTunes.
- Mens enheden er tilsluttet, skal du trykke på tænd/sluk- og hjemknappen og holde den nede samtidig, indtil du ser ""Connect to iTunes"" (Opret forbindelse til iTunes).
- Vælg ""Opdater"" for at opdatere din enhed.
- Følg trinene på enhedens display for at nulstille alt efter genoprettelsen.
- Nu fungerer din enhed igen korrekt, og du kan komme forbi skærmen ""Slide to update"
Svar:
Du tilslutter din Apple iPhone til din computer ved at sætte et kabel i computerens USB-port.
Du kan også bruge Apples eget program: iTunes. Med dette program kan du downloade opdateringer, lægge musik på din iPhone, synkronisere din iPhone med din computer og meget mere.
Svar:
SIM-kort fås i øjeblikket i tre forskellige formater: normal, micro og nano. Hvis dit SIM-kort er for lille til din telefon, kan du bruge en SIM-adapter. På den måde vil dit SIM-kort igen passe til din telefon. Hvis dit SIM-kort er for stort, kan du skære det til med en SIM-kortskærer.
Svar:
Apple annoncerer større softwareopdateringer til sine produkter ca. hvert år. De angiver også, hvilke enheder der er berettiget til en opdatering, og hvilke der ikke er berettiget til en opdatering. Normalt understøttes enheder med softwareopdateringer i et par år.
Softwareopdateringer til iOS kan installeres på to måder. Den første måde er at bruge dit Wi-Fi-netværk. Du skal tilslutte enheden til en strømkilde, og derefter kan du downloade og installere softwaren via Indstillinger > Generelt > Softwareopdatering. Den anden mulighed er at opdatere via iTunes. Tilslut enheden til din computer eller bærbare computer, og åbn iTunes. Derefter kan du gå til oversigten over din enhed og klikke på "" Søg efter opdatering"". Derefter kan du downloade og installere denne nye version af iOS.
Svar:
Ud over den interne lagerplads på din enhed kan du også bruge lagring i skyen (Cloud Storage). Det er her, du kan uploade dine billeder og videoer, så de ikke længere behøves at være gemt på din telefon. De forbliver tilgængelige på din telefon via skyen, men optager ikke længere plads på din telefon. På den måde bliver din telefon ikke langsommere, og du løber meget sjældnere og mindre hurtigt tør for lagerplads. Eksempler på skylagring omfatter iCloud, Dropbox, Google Drive og Microsoft OneDrive.
Svar:
I de fleste tilfælde fungerer mobilt internet med det samme, når du sætter dit SIM-kort i din smartphone. Hvis dette ikke er tilfældet, skal du muligvis konfigurere et APN manuelt. For at gøre dette skal du først gå til menuen ""Indstillinger"". På en Android-enhed skal du gå til ""Mobile Netværk"" og derefter til ""Navngiv adgangspunkt"". Derefter klikker du på ""Tilføj"", og der vises en formular, hvor du skal indtaste de korrekte værdier. Når du har gjort dette, trykker du på de tre prikker øverst og derefter på ""Gem"".
På en iOS-enhed skal du gå til ""Mobilnetværk"" og derefter til ""Valg af mobildata"". Når du trykker på ""Mobilt datanetværk"", kan du udfylde en formular. Indtast de korrekte værdier her. De værdier, du skal indtaste, er forskellige fra udbyder til udbyder.
Svar:
Med tiden kan der samle sig snavs og støv i telefonens opladningsport. Derfor kan det være, at kablet ikke bliver siddende på sin plads, og opladningen ikke altid går så godt. Du kan nemt løse dette problem ved omhyggeligt at fjerne det ophobede snavs og støv. Det kan du f.eks. gøre med en tandstik. Ved forsigtigt at bevæge den langs kanterne og hjørnerne inde i opladningsporten kan du skrabe det ophobede snavs væk. Nu kan opladerkablet tilsluttes til din enhed igen. Sørg for, at du ikke bruger meget kraft, det er ofte nok at skrabe langs den. Når du har skrabet skidtet væk, kan det også hjælpe at blæse kraftigt ind i opladningsporten igen. Sørg dog for, at der ikke kommer fugt ind i porten.
Svar:
Du bruger MB'er fra dit datapakke, når du bruger mobilt internet. Hvis du er på en WiFi-forbindelse, bruger du ikke MB'erne fra din pakke. Hvor hurtigt du bruger dine MB'er, afhænger helt af hastigheden på dit mobilnetværk, hvad du laver på internettet, og hvor meget du bruger internettet. I tabellen nedenfor kan du se, hvor mange MB du bruger ved forskellige handlinger:
Aktivitet
Gennemsnitlig brug
WhatsApp (kun tekst)
0,01 MB pr. meddelelse
WhatsApp (med foto)
0,10 MB pr. meddelelse
E-mail (kun tekst)
0,01 MB pr. e-mail
Visning af hjemmeside
1 MB pr. side
Upload eller e-mail foto
1 MB pr. foto
Streaming af musik (høj kvalitet)
2 MB pr. minut
Streaming af videoer (f.eks. YouTube eller Netflix)
2-5 MB pr. minut
Videoopkald
3 MB pr. minut
Downloade af program
Varierer fra app til app. Nogle populære apps som eksempel: WhatsApp er 25 MB, Instagram 83 MB, Facebook 229 MB og Snapchat 118 MB. Spil er ofte endnu større; det kan være helt op til 1 GB eller mere.
Bemærk, at ovenstående oplysninger gælder for et gennemsnitligt forbrug, det faktiske forbrug kan variere. Nogle eksempler:
Jo højere kvalitet en video- eller lydfil har, jo mere data bruger du, når du ser eller lytter til den; Hvis du sender en Whatsapp-besked med en vedhæftet fil, f.eks. et foto, koster det også mere data; Hvis der er flere animationer på et websted, f.eks. bevægelige dele eller reklamer, bruger du også mere data. For at spare MB'er fra din datapakke er det bedst at downloade store programmer og softwareopdateringer, når du har en WiFi-forbindelse. For nemheds skyld kan du antage, at en gennemsnitsbruger bruger omkring 1000 til 1500 MB om måneden. Hvis du gør intensivt brug af mobilt internet, bør du vælge en pakke på 2000 eller 3000 MB, måske mere. Du kan ofte tjekke hos din nuværende udbyder, hvor meget MB du i gennemsnit bruger.
Hvis du bruger 4G eller 4G+, bliver data behandlet hurtigere. Det betyder, at du bruger mere data på samme tid end med en 3G-forbindelse. 4G bruger altså ikke mere data end 3G, men fordi det fungerer hurtigere, behandles der mere data på samme tid. Hvis du har en 4G-forbindelse, betyder det ofte, at du bruger mere data, end du måske er vant til med 3G.
Svar:
Det korte svar er: Fjern apps, billeder og videoer fra din telefon.
Det længere svar er: En telefon har to forskellige typer hukommelse: lagerhukommelse og arbejdshukommelse (også kaldet RAM). Lagerhukommelsen gemmer filer, f.eks. fotos og apps. Aktive processer gemmes midlertidigt i arbejdshukommelsen. Arbejdshukommelsen giver dig f.eks. mulighed for at køre programmer.
Hvis du får en meddelelse om, at din hukommelse er fuld, drejer det sig faktisk altid om lagerhukommelsen. Det skyldes, at der er for mange filer på din telefon. Eksempler på store filer er billeder, videoer og apps. Hvis din lagerhukommelse er fuld, skal du slette filer fra telefonen. Du kan også overføre filer som f.eks. billeder og videoer til en computer og derefter fjerne dem fra telefonen, så du ikke mister dem. Du kan også indsætte et SD-kort, hvis der er en SD-kortplads i din telefon. Dette giver dig mulighed for at få ekstra plads på din telefon, ved at flytte filer fra din lagerhukommelse til dit SD-kort.
Hvis hukommelsen fyldes hurtigt op hver gang, er det klogt at kontrollere kameraindstillingerne. Hvis HDR er slået til, betyder det, at der gemmes to varianter af hvert billede. Det betyder, at telefonens lagerhukommelse fyldes meget hurtigere op. Hvis du slår denne indstilling fra, sparer du en masse plads! Du kan også indstille kvaliteten af billederne og videoerne til noget lidt lavere, så de fylder mindre.
Svar:
Hvis din telefon ikke kan oprette forbindelse til et 3G- eller 4G-netværk, kan der være flere årsager til dette.
Mulighed 1: kun SIM-slot 1 er egnet til 3G/4G-forbindelser
Det kan være, at kun den ene af de to SIM-kortpladser er egnet til 3G- eller 4G-forbindelser. I dette tilfælde kan du løse problemet ved at sætte det SIM-kort, som du vil bruge til 3G-internet, i SIM-kortplads 1. Derefter kan du kontrollere, om dine APN-indstillinger er korrekte. Disse indstillinger varierer fra udbyder til udbyder og kan justeres via indstillingsmenuen. Mulighed 2: forbindelsen går tabt
Hvis forbindelsen er afbrudt, kan du ofte afhjælpe dette ved at deaktivere den automatiske netværkssøgning. Derefter kan du manuelt indstille det ønskede netværk via ""mobile data"" i menuen ""Indstillinger"" og se på netværksoperatører.
Svar:
Hvis du indtaster den forkerte PIN-kode tre gange, skal du indtaste din PUK-kode. Hvis du har mistet denne PUK-kode, kan du løse problemet på følgende måde. Du kan anmode om PUK-koden hos din udbyder lokationer. Det er også muligt at kontakte din udbyders kundeservice. Af hensyn til privatpolitikker har vi ingen indsigt i din PUK-kode eller andre personlige data hos din udbyder. Så vi kan desværre ikke hjælpe dig med dette.
Svar:
Alle enheder, der sælges på vores websted, er ulåste. Det betyder, at du kan bruge en hvilken som helst telefon med et SIM-kort fra en hvilken som helst udbyder. Sørg for, at SIM-kortet har den rigtige størrelse. Det er ikke noget problem at bestille en SIM-fri telefon fra vores hjemmeside og bruge dit nuværende SIM-kort i den.
Svar:
Hvis din telefon bliver våd, kan den blive vandskadet. For at undgå skader er det vigtigt omhyggeligt at følge nedenstående trin.
Først er det vigtigt, at du slukker din telefon. Elektricitet og vand er ikke en god kombination, og forårsager kun mere skade. Fjern derefter, hvis det er muligt, batteriet og SIM-kortet fra enheden. Det forhindrer, at chippen beskadiges. Ryst derefter apparatet for at fjerne eventueltvand fra hullerne. Tør derefter telefonen med et håndklæde, læg den i en skål, og dæk den med ris. Ris er meget fugtabsorberende og trækker fugten ud af din enhed. Du opnår de bedste resultater ved at lægge telefonen i skålen med ris i 72 timer og ikke tænde den i mellemtiden.
Svar:
Hvis du har brugt din telefon i et stykke tid, kan den blive langsommere. Dette kan have flere årsager. Hvis der er for mange åbne programmer, kræver det meget RAM, fordi telefonen har meget at behandle. Det kan også ske, at lagerpladsen er næsten opbrugt, fordi der er mange filer og programmer gemt på din telefon. Slet nogle filer for at skabe mere lagerplads og gøre din telefon hurtigere. Vi anbefaler også, at du slukker og tænder din telefon hver uge. Det lukker programmer, der kører i baggrunden.
Svar:
Undgå at beskadige din enhed ved at bruge tilbehør som f.eks. en skærmbeskytter eller et cover. Disse forhindrer ridser. En skærmbeskytter er en usynlig beskyttelsesfilm, som du kan sætte på skærmen. Covers findes i mange former og størrelser: Det er covers, der beskytter bagsiden, og covers der dækker hele enheden.
Svar:
Når batterierne bruges intensivt, løber de hurtigt tør for strøm. Du kan forbedre batterilevetid ved at være opmærksom på et par ting. Luk aktive programmer, og genstart din mobiltelefon regelmæssigt. Dette lukker programmer, der kører i baggrunden, og derved kan reducere batterilevetiden! Vær også opmærksom på indstillinger som GPS, NFC, Bluetooth og/eller automatisk synkronisering. Slå disse indstillinger fra, når du ikke bruger dem. Skærmen på en mobiltelefon er ofte den største energiforbruger, og ved at sænke lysstyrken kan du hurtigt og nemt spare batteri!