Motorola Moto G42 6GB - FAQ
Ofte stillede spørgsmål om Motorola Moto G42 6GB
Svar:
Ud over den interne lagerplads på din enhed kan du også bruge Cloud Storage. Her kan du uploade dine billeder og videoer, så de ikke længere behøver at være på din telefon. De forbliver tilgængelige på din telefon via skyen, men optager ikke mere plads på din telefon. På denne måde forbliver din telefon hurtig, og dit lager bliver meget mindre fyldt op. Eksempler på skylagring er iCloud, Dropbox, Google Drive og Microsoft OneDrive.
Svar:
Hvis du returnerer eller sender en Android-enhed til reparation, er det nødvendigt at fjerne din Google-konto fra din enhed. Du kan slette din Google-konto ved at følge nedenstående trin for at slette den:
- Gå til indstillinger;
- Klik på Konti, og se, om der er nogen Google-konti her;
- Klik på Google-konto, og vælg Slet. Selve din Google-konto bliver ikke slettet, forbindelsen til din enhed vil blot blive fjernet.
Svar:
Nogle telefoner har frontkameraet og nærhedssensoren i displayet. Nærhedssensoren blinker, så snart du bringer telefonen tættere på øret. Det ser så ud, som om du har en død pixel i skærmen.
Den blinkende hvide pixel er ikke en død pixel, men nærhedssensoren, der gør sit arbejde med at slukke for skærmen, mens du ringer, for at forhindre utilsigtet berøring.
Svar:
Vandskader på elektronisk udstyr er som regel ikke dækket af garantien. Det skyldes, at vandskader hører under brugsskader. Producenten kan ikke give nogen garanti for dette, da de ikke kan påvirke brugen af apparatet.
Mange enheder, f.eks. smartphones, smartwatches og fitness-trackere, har et vandtæthedscertifikat, der er angivet med en kode, f.eks. IP68 eller 5ATM. Vandskader med disse certificerede vandtætte enheder er heller ikke dækket af garantien. Dette skyldes, at enhedens vandtætte forsegling kan blive slidt og ødelagt ved normal brug. Så prøv altid at forhindre, at din enhed bliver våd, selv om den er vandtæt.
Svar:
Det er muligt, at TalkBack er slået til, og at din enhed derfor ikke reagerer på dine berøringer. Det er en funktion i Android, der er udviklet til blinde og svagtseende. I denne tilstand konverterer telefonen teksten på skærmen til tale. Du kan deaktivere denne funktion i indstillingsmenuen under ""Tilgængelighed"".
Svar:
SIM-kort fås i øjeblikket i tre forskellige formater: normal, micro og nano. Hvis dit SIM-kort er for lille til din telefon, kan du bruge en SIM-adapter. På den måde vil dit SIM-kort igen passe til din telefon. Hvis dit SIM-kort er for stort, kan du skære det til med en SIM-kortskærer.
Svar:
Google opdaterer regelmæssigt sin Android-software. Om din telefon får en opdatering afhænger af, hvilken type enhed du har. Det er ikke alle enheder, der er berettiget til alle opdateringer. Producenterne vil oplyse, præcis hvilke enheder der er kompatible med den nye opdatering. Det varierer fra land til land og fra enhed til enhed, hvornår en opdatering er tilgængelig.
Hvis der er en Android-opdatering tilgængelig for din telefon, modtager du normalt en meddelelse, hvorefter du kan installere opdateringen. Den sendes til dig Over-The-Air (OTA). Det betyder, at du ikke behøver at tilslutte din telefon til din computer! Installation af en softwareopdatering kan koste en masse data, så det anbefales at installere opdateringen med en WiFi-forbindelse. Du kan også manuelt søge efter opdateringer i telefonens indstillinger.
Svar:
I de fleste tilfælde fungerer mobilt internet med det samme, når du sætter dit SIM-kort i din smartphone. Hvis dette ikke er tilfældet, skal du muligvis konfigurere et APN manuelt. For at gøre dette skal du først gå til menuen ""Indstillinger"". På en Android-enhed skal du gå til ""Mobile Netværk"" og derefter til ""Navngiv adgangspunkt"". Derefter klikker du på ""Tilføj"", og der vises en formular, hvor du skal indtaste de korrekte værdier. Når du har gjort dette, trykker du på de tre prikker øverst og derefter på ""Gem"".
På en iOS-enhed skal du gå til ""Mobilnetværk"" og derefter til ""Valg af mobildata"". Når du trykker på ""Mobilt datanetværk"", kan du udfylde en formular. Indtast de korrekte værdier her. De værdier, du skal indtaste, er forskellige fra udbyder til udbyder.
Svar:
Med tiden kan der samle sig snavs og støv i telefonens opladningsport. Derfor kan det være, at kablet ikke bliver siddende på sin plads, og opladningen ikke altid går så godt. Du kan nemt løse dette problem ved omhyggeligt at fjerne det ophobede snavs og støv. Det kan du f.eks. gøre med en tandstik. Ved forsigtigt at bevæge den langs kanterne og hjørnerne inde i opladningsporten kan du skrabe det ophobede snavs væk. Nu kan opladerkablet tilsluttes til din enhed igen. Sørg for, at du ikke bruger meget kraft, det er ofte nok at skrabe langs den. Når du har skrabet skidtet væk, kan det også hjælpe at blæse kraftigt ind i opladningsporten igen. Sørg dog for, at der ikke kommer fugt ind i porten.
Svar:
Motorola har udviklet et program, der gør det muligt at forbinde din Android-telefon med et Motorola-produkt. Dette er programmet ""Motorola Connect"". Du kan finde denne applikation i Google Play Store. Motorola Connect giver dig f.eks. mulighed for at se, hvor andre enheder befinder sig, og hvad deres batteristatus er. Når du bruger denne app for første gang, skal du indtaste din e-mailadresse. Derefter vises en ny pop-up, hvor du skal give appen tilladelse, og derefter trykker du på næste. Hvis du ønsker at blive holdt opdateret med opdateringer, skal du sætte kryds i feltet på næste skærmbillede. Din app er derefter klar til brug, og du kan forbinde din telefon med Motorola-produkter som f.eks: Keylink, Moto 360, Moto Pulse, Moto Surround og Power Pack Micro.
Svar:
Du bruger MB'er fra dit datapakke, når du bruger mobilt internet. Hvis du er på en WiFi-forbindelse, bruger du ikke MB'erne fra din pakke. Hvor hurtigt du bruger dine MB'er, afhænger helt af hastigheden på dit mobilnetværk, hvad du laver på internettet, og hvor meget du bruger internettet. I tabellen nedenfor kan du se, hvor mange MB du bruger ved forskellige handlinger:
Aktivitet
Gennemsnitlig brug
WhatsApp (kun tekst)
0,01 MB pr. meddelelse
WhatsApp (med foto)
0,10 MB pr. meddelelse
E-mail (kun tekst)
0,01 MB pr. e-mail
Visning af hjemmeside
1 MB pr. side
Upload eller e-mail foto
1 MB pr. foto
Streaming af musik (høj kvalitet)
2 MB pr. minut
Streaming af videoer (f.eks. YouTube eller Netflix)
2-5 MB pr. minut
Videoopkald
3 MB pr. minut
Downloade af program
Varierer fra app til app. Nogle populære apps som eksempel: WhatsApp er 25 MB, Instagram 83 MB, Facebook 229 MB og Snapchat 118 MB. Spil er ofte endnu større; det kan være helt op til 1 GB eller mere.
Bemærk, at ovenstående oplysninger gælder for et gennemsnitligt forbrug, det faktiske forbrug kan variere. Nogle eksempler:
Jo højere kvalitet en video- eller lydfil har, jo mere data bruger du, når du ser eller lytter til den; Hvis du sender en Whatsapp-besked med en vedhæftet fil, f.eks. et foto, koster det også mere data; Hvis der er flere animationer på et websted, f.eks. bevægelige dele eller reklamer, bruger du også mere data. For at spare MB'er fra din datapakke er det bedst at downloade store programmer og softwareopdateringer, når du har en WiFi-forbindelse. For nemheds skyld kan du antage, at en gennemsnitsbruger bruger omkring 1000 til 1500 MB om måneden. Hvis du gør intensivt brug af mobilt internet, bør du vælge en pakke på 2000 eller 3000 MB, måske mere. Du kan ofte tjekke hos din nuværende udbyder, hvor meget MB du i gennemsnit bruger.
Hvis du bruger 4G eller 4G+, bliver data behandlet hurtigere. Det betyder, at du bruger mere data på samme tid end med en 3G-forbindelse. 4G bruger altså ikke mere data end 3G, men fordi det fungerer hurtigere, behandles der mere data på samme tid. Hvis du har en 4G-forbindelse, betyder det ofte, at du bruger mere data, end du måske er vant til med 3G.
Svar:
Det korte svar er: Fjern apps, billeder og videoer fra din telefon.
Det længere svar er: En telefon har to forskellige typer hukommelse: lagerhukommelse og arbejdshukommelse (også kaldet RAM). Lagerhukommelsen gemmer filer, f.eks. fotos og apps. Aktive processer gemmes midlertidigt i arbejdshukommelsen. Arbejdshukommelsen giver dig f.eks. mulighed for at køre programmer.
Hvis du får en meddelelse om, at din hukommelse er fuld, drejer det sig faktisk altid om lagerhukommelsen. Det skyldes, at der er for mange filer på din telefon. Eksempler på store filer er billeder, videoer og apps. Hvis din lagerhukommelse er fuld, skal du slette filer fra telefonen. Du kan også overføre filer som f.eks. billeder og videoer til en computer og derefter fjerne dem fra telefonen, så du ikke mister dem. Du kan også indsætte et SD-kort, hvis der er en SD-kortplads i din telefon. Dette giver dig mulighed for at få ekstra plads på din telefon, ved at flytte filer fra din lagerhukommelse til dit SD-kort.
Hvis hukommelsen fyldes hurtigt op hver gang, er det klogt at kontrollere kameraindstillingerne. Hvis HDR er slået til, betyder det, at der gemmes to varianter af hvert billede. Det betyder, at telefonens lagerhukommelse fyldes meget hurtigere op. Hvis du slår denne indstilling fra, sparer du en masse plads! Du kan også indstille kvaliteten af billederne og videoerne til noget lidt lavere, så de fylder mindre.
Svar:
Hvis din telefon ikke kan oprette forbindelse til et 3G- eller 4G-netværk, kan der være flere årsager til dette.
Mulighed 1: kun SIM-slot 1 er egnet til 3G/4G-forbindelser
Det kan være, at kun den ene af de to SIM-kortpladser er egnet til 3G- eller 4G-forbindelser. I dette tilfælde kan du løse problemet ved at sætte det SIM-kort, som du vil bruge til 3G-internet, i SIM-kortplads 1. Derefter kan du kontrollere, om dine APN-indstillinger er korrekte. Disse indstillinger varierer fra udbyder til udbyder og kan justeres via indstillingsmenuen. Mulighed 2: forbindelsen går tabt
Hvis forbindelsen er afbrudt, kan du ofte afhjælpe dette ved at deaktivere den automatiske netværkssøgning. Derefter kan du manuelt indstille det ønskede netværk via ""mobile data"" i menuen ""Indstillinger"" og se på netværksoperatører.
Svar:
Hvis du indtaster den forkerte PIN-kode tre gange, skal du indtaste din PUK-kode. Hvis du har mistet denne PUK-kode, kan du løse problemet på følgende måde. Du kan anmode om PUK-koden hos din udbyder lokationer. Det er også muligt at kontakte din udbyders kundeservice. Af hensyn til privatpolitikker har vi ingen indsigt i din PUK-kode eller andre personlige data hos din udbyder. Så vi kan desværre ikke hjælpe dig med dette.
Svar:
Alle enheder, der sælges på vores websted, er ulåste. Det betyder, at du kan bruge en hvilken som helst telefon med et SIM-kort fra en hvilken som helst udbyder. Sørg for, at SIM-kortet har den rigtige størrelse. Det er ikke noget problem at bestille en SIM-fri telefon fra vores hjemmeside og bruge dit nuværende SIM-kort i den.
Svar:
Den interne hukommelse på din enhed er begrænset. Når lagerpladsen er fuld, kan du ikke tage nye billeder eller downloade flere apps, og det gør også din enhed langsommere.
Du kan indsætte et microSD-kort i hukommelseskortpladsen på din enhed, hvormed du kan udvide lagerpladsen med et vist antal gigabyte. Den maksimale udvidelseskapacitet varierer fra enhed til enhed.
Svar:
Installation af programmer kan medføre virus på telefonen. Tænk f.eks. på applikationer, der er udviklet til at snyde folk eller stjæle data. For at sikre, at du ikke downloader virus, kan du tage følgende forholdsregler. Først og fremmest skal du se kritisk på programmerne s titler og deres antal af downloades. Når en applikation har tusindvis af downloads og god feedback, er den mere pålidelig, og risikoen er mindre. Sørg desuden for, at du kun downloader fra den officielle Play Store. Endelig kan du beskytte din smartphone mod vira med softwarepakken Avira Antivirus Security PRO.
Svar:
Hvis du har brugt din telefon i et stykke tid, kan den blive langsommere. Dette kan have flere årsager. Hvis der er for mange åbne programmer, kræver det meget RAM, fordi telefonen har meget at behandle. Det kan også ske, at lagerpladsen er næsten opbrugt, fordi der er mange filer og programmer gemt på din telefon. Slet nogle filer for at skabe mere lagerplads og gøre din telefon hurtigere. Vi anbefaler også, at du slukker og tænder din telefon hver uge. Det lukker programmer, der kører i baggrunden.
Svar:
Undgå at beskadige din enhed ved at bruge tilbehør som f.eks. en skærmbeskytter eller et cover. Disse forhindrer ridser. En skærmbeskytter er en usynlig beskyttelsesfilm, som du kan sætte på skærmen. Covers findes i mange former og størrelser: Det er covers, der beskytter bagsiden, og covers der dækker hele enheden.
Svar:
Når batterierne bruges intensivt, løber de hurtigt tør for strøm. Du kan forbedre batterilevetid ved at være opmærksom på et par ting. Luk aktive programmer, og genstart din mobiltelefon regelmæssigt. Dette lukker programmer, der kører i baggrunden, og derved kan reducere batterilevetiden! Vær også opmærksom på indstillinger som GPS, NFC, Bluetooth og/eller automatisk synkronisering. Slå disse indstillinger fra, når du ikke bruger dem. Skærmen på en mobiltelefon er ofte den største energiforbruger, og ved at sænke lysstyrken kan du hurtigt og nemt spare batteri!